Συμφώνω σε όλα τα σημεία με τον nik198x καθώς και εγώ δουλεύω σε ακριβώς αυτά τα συστήματα (ειδικότερα ρομποτική χειρουργική). Η ανάπτυξη εφαρμογών augmented reality με την βοήθεια φορητών συσκευών έχει ξεκινήσει να γίνεται πολύ διαδεδομένη στην ερευνητική κοινότητα καθώς παλαιότερα τα συστήματα ήταν είτε πολύ μεγάλα (κυρίως μεγάλες οθόνες και τζάμια μπροστά στον χειρούργο) είτε μη βολικά (π.χ. μεγάλα "καπέλα" στο κεφάλι του χειρούργου). Θα ήθελα όμως να καταδείξω και τα προβλήματα που είναι ακόμα ανοιχτά και δεν αναφέρουν οι developers. Το κάνω αυτό έτσι ώστε να ενημερωσω το community μας και ίσως εμπνεύσω κάποιον να ασχοληθεί επίσης με αυτό το πεδίο.
Πιο συγκεκριμένα σε αυτήν την περιοχή αναπτύσσονται augmented reality εφαρμογές που εφαρμόζονται στο σύστημα daVinci ή σε συσκευές όπως το ipad. Οι πρώτες θεωρούνται καλύτερες καθώς είναι πιο ακριβείς, συνδυάζονται άψογα με την 3D απεικόνηση του DaVinci και δεν επιφέρουν κανένα εργονομικό εμπόδιο για τον χειρούργο. Οι δεύτερες εφαρμογές (ipad, iphone ή άλλες φορητές συσκευές) μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε όλες σχεδόν τις χειρουργικές επεμβάσεις (είτε ανοιχτές είτε λαπαροσκοπικές είτε ρομποτικής) αλλά ακόμα έχουν προβλήματα ακρίβειας. Συγκεκριμένα, η ευθυγράμμιση με την πραγματική εικόνα (που λέγεται registration) γίνεται χειροκίνητα (το ipad βολεύει σε αυτό καθώς η οθόνη αφής είναι πολύ εύκολη στην μετακίνηση του 3D μοντέλου). Οι developers λένε ότι η εικόνα γίνεται tracked και automatically superimposed αλλα δεν αναφέρουν τίποτα για περιθώριο σφάλματος ή αν οι χειρούργοι αρχικά μετακινούν το 3D μοντελο και μετά γίνεται track του ήπατος έτσι ώστε να μετακινεί αυτόματα το μοντέλο. Και στην συνέχεια υπάρχουν θέματα στο πόσο γρήγορα μπορεί να μετακινηθεί το μοντέλο αν κουνιέται το ipad. Δυστυχώς οι αλγόριθμοι που κανουν την "real-time" ανίχνευση και αναπροσαρμογή της εικόνας είναι πολύ απαιτητικοί σε υπολογιστική ισχύ (κυρίως κάρτα γραφικών) και για αυτό πολλά group χρησιμοποιούν remote servers και όχι την υπολογιστική ισχύ των φορητών συσκευών στις οποίες απλώς αναμεταδίδουν το αποτέλεσμα σαν video. Τέλος είμαι αρκετά περίεργος αν κάλυψαν με την αποστειρωμένη θήκη την κάμερα ή την άφησαν ανοιχτή έτσι ώστε να έχουν καλύτερη εικόνα (γενικότερα δεν πρέπει να μένει κανένα μέρος μη καλυμμένο).
Όλα αυτά τα λέω για να δειξω το πόσο δύσκολη ειναι η ανάπτυξη τέτοιων εφαρμογών και την τεχνολογια που υπάρχει από πίσω. Υπάρχουν πολλά ανοιχτά θέματα και όποιος ενδιαφέρεται για κάτι τέτοιο σίγουρα θα βρει απίστευτες δυνατότητες και ελεύθερο πεδίο.
Αυτά από εμένα και συγγνώμη για το μακροσκελές μήνυμα. Όποιος έχει διαφορετική γνώμη, είμαι ανοιχτός σε συζητηση. Ευχαριστώ!
Πέτρος
Επεξεργασία: Θεωρώ ότι το ipad το χρησιμοποίησαν λόγω ότι ειναι πιο διαδεδομένο και "πουλάει" και όχι επειδή δεν κρασάρει. Όπως είπα η εφαρμογή μπορεί να ειναι απλώς ένα remote client και τίποτα άλλο.
Τελευταία επεξεργασία από: mustang, 24/08/2013 - 21:29